پرخوری عصبی در دوران قرنطینه

پرخوری عصبی در دوران قرنطینه کرونا

بهترین راه کنترل و مبارزه با ویروس کرونا قرنطینه خانگی ست، در طول مدت طولانی که در خانه هستید و ارتباطات محدود است. به خاطر استرس و بی حوصلگی ممکن است دچار رفتارهای اشتباه و ناسالم شوید یکی از این رفتارها در قرنطینه، پرخوری عصبی ست، در ادامه چند راه مقابله با این رفتار را مرور می کنیم.

با خودتان روراست باشید

یکی از بهترین راه­ها برای مقابله با پرخوری عصبی در دوران قرنطینه این است که درک کنید چه چیزی منجر به این رفتار در شما می­شود یا چه چیزی این رفتار را در شما تقویت می­کند. اولین قدم این است که هرگاه دارید غذا میخورید از خود بپرسید آیا واقعا گرسنه هستید یا نه!؟ اگر گرسنه نیستید توجه کنید که چه حسی دارید! آیا خشمگین هستید یا احساس ناراحتی و استرس میکنید!؟

همین مکث و فکر کردن به اینکه چه چیزی باعث شده بخواهید غذا بخورید می­تواند اندکی به شما فرصت دهد و باعث کاهش هوس خوردن در شما شود. اگر بعد از خوردن، احساس شرم و گناه دارید پیشنهاد می­کنیم با یک متخصص مشکل را درمیان بگذارید.

وسوسه ها را حذف کنید

به نظر می رسد، یک شیشه شکلات یا یک سینی شیرینی روی اُپن آشپزخانه حس خاصی به آشپزخانه شما بدهد و بسیار زیبا باشد، اما باید بدانید که این کار یک وسوسه مداوم برای شما ایجاد می­کند. تحقیقات نشان می­دهد که در معرض خوراکی­های وسوسه انگیز بودن، هوس خوردن را افزایش داده و منجر به پرخوری عصبی خواهد شد.

مواد غذایی قندی، شکلات، چیپس و تنقلاب را در کابینت قرار دهید.

در واقع اینکه به ندرت بدون حس گرسنگی تنقلات بخورید ایرادی ندارد، اما باید آگاه باشید که این رفتار تکرار شونده نباشد.

اهمیت وعده­های غذایی

در دوران قرنطینه و با وجود بی حوصلگی احتمال دارد افراد به خوردن چند میان وعده روی بیاورند، این مسئله تا وقتی قابل چشم پوشی ست که این میان وعده­ها جایگزین وعده­های اصلی نشوند و میان وعده­هایی با ارزش غذایی بالا باشند.

در این دوران راحت ترین راه برای رفع گرسنگی این است که غذاهای نیمه ­آماده و محصولات فرآوری شده است را انتخاب کنید. برای آماده کردن وعده­های غذایی خود وقت بگذارید و سعی کنید فرآیند تهیه یک وعده غذایی را برای خود لذت بخش کنید.

خود را بیش از حد محدود نکنید

معمولا محدودیت بسیار و مصرف کالری کمتر از نیاز بدن میل به غذاهای ناسالم و پر کالری را افزایش می­دهد و می تواند منجر به پرخوری عصبی شود. اینکه خود را از مصرف مواد غذایی منع کنید، رژیم غذایی مناسبی نخواهد بود، ممکن است این نوع رژیم­ها در کوتاه مدت مفید باشند، اما معمولا در بلند مدت شاهد اثرات مخرب و افزایش سطح استرس خواهیم بود.

به میزان کافی آب بنوشید

ماندن طولانی مدت در خانه به شما کمک می­کند که عادات خود را اصلاح کنید، مثلا به طور مکرر آب بنوشید.

 نوشیدن آب زیاد باعث کاهش میل به خوردن خواهد شد و باغث جلوگیری از پرخوری عصبی می شود. به علاوه نوشیدن آب زیاد می­تواند بر سطح انرژی و تغییر مود شما بسیار تاثیر بگذارد. برای راحت­تر اضافه کردن این روتین به زندگی خود، می­توانید کمی میوه تازه در بطری آب خود بریزید تا طعم بهتری داشته باشد.

در حال باشید

زندگی در دنیای مدرن امروز با تکنولوژی درآمیخته ست، با این حال توصیه می­کنیم که هنگام خوردن غذا سرگرم کار کردن نباشید، تلویزیون نبینید، با گوشی خود کار نکنید، تنها کاری که می­کنید غذا خوردن باشد، سعی کنید به غذایی که می­خورید توجه کنید، اینکار باعث کاهش حجمی وعده­های غذایی شما و در نتیجه کاهش پرخوری عصبی خواهد شد.

غذا را در ظرف­های کوچک سرو کنید

مطمئن باشید اگر یک اسکوپ بستنی را در یک ظرف گذاشته و روی آن را تزئیین کنید، قطعا مقدار بستنی کمتری خواهید خورد تا اینکه ظرف اصلی بستنی را برداشته و مشغول به خوردن شوید.

مواد غذایی مناسب انتخاب کنید

بهترین انتخاب برای داشتن احساس سیری و داشتن بدنی سالم، غذاهایی ست که فیبر بالایی دارند، همچون دانه چیا

غذاهایی با پروتئین بالا همچون ماهی و مواد غذایی با چربی خوب همچون انواع مغزها

در آخر با شرایط بوجود آمده به خاطر پاندمی ویروس کووید 19 و لزوم قرنطینه خانگی، ممکن است بی­حوصله شوید و استرس زیادی داشته باشید که احتمال پرخوری عصبی افزایش پیدا خواهد کرد. با رعایت این نکات به سلامت جسمی و ذهنی خود کمک کنید.

منو اصلی