توکوفرول را بهتر بشناسید

توکوفرول چیست

اهمیت وجود توکوفرول در سبد غذایی سالم

برای اینکه به اهمیت وجود توکوفرول در سبد غذایی پی ببریم ، ابتدا باید بدانیم توکوفرول چیست ؟ و مصرف آن چه منافعی برای بدن دارد ؟ از این ابتدا به تعریف مختصری از توکوفرول ارائه می نماییم و سپس به بیان پاره ای منافع و مزایای وجود توکوفرول در سبد غذایی می پردازیم :

توکوفرول چیست ؟

ویتامین E  مجموعه‌ای از ۸ ترکیب محلول در چربی می‌ باشد که از گروه‌های توکوفرول‌ها و توکوترینول‌ها تشکیل شده است.

در سال 1920 دانشمندان موفق به کشف این ویتامین شدند و سال‌های  بعد، گونه‌های متعدد آن نیزکشف شد. مهم‌ترین نکته ای  که در رابطه با توکوفرول به نظر می آید ، خاصیت آنتی‌اکسیدانی آن در کنار خاصیت ویتامینی آن است. این موضوع سبب شده است تا ویتامین E به یک ریزمغذی بسیار مفید برای بدن انسان تبدیل شود و متخصصان علم تغذیه و پزشکان ، تاکید فراوانی روی کنترل میزان مصرف منظم آن داشته باشند.

امروزه شرکت های  بسیاری در سراسر دنیا مکمل‌های ویتامین E را تولید و به بازارهای جهانی عرضه مینمایند. استفاده از این مکمل‌ها، در صورت تجویز پزشک ، نه ‌تنها ضرری برای بدن ندارد، بلکه فواید بسیاری را نیز برای به‌همراه دارد.

متخصصان همواره توصیه می نمایند جهت تامین میزان مورد نیاز ویتامین‌ها بهتر است از مواد غذایی طبیعی استفاده نماییم.و به  ساده ترین و سالم‌ترین شیوه ممکن،از این مواد مفید استفاده نماییم . بسیاری از  مواد غذایی منابع بسیارمهمی  برای توفوکرول محسوب می گردند ، این مواد مغذی عبارتند از:

روغن‌های گیاهی مانند : (روغن سویا ، زیتون ، ذرت ، گلرنگ ، تخم آفتابگردان و روغن جوانه گندم )

روغن موجود در دانه‌های آجیل و خشکبار( روغن بادام زمینی ، فندق و روغن بادام )

منابع غیر روغنی (غلات کامل ، گیاهان با برگ‌های سبز مانند اسفناج و بروکلی ،  گوجه فرنگی ، نخود ، آووکادو ، کدو حلوایی ، سیب زمینی شیرین ، ذرت شیرین ، هویج ، فلفل قرمز ، شیر، پنیر، تخم مرغ ، انبه ، کیوی و… )

توکوفرول و آجیل و خشکبار ارگانیک

ویتامین E یکی از ویتامین‌های بسیار حیاتی برای بدن است و در ضرورت تامین مقدار مناسب آن برای بدن هیچ شکی وجود ندارد . اما اهمیت وجود توکوفرول را در برنامه‌ی غذایی سالم در چیست؟ دراامه به بیان برخی ویژگی ها مهم‌ ویتامین E  که وجود این ویتامین را در سبد غذایی به یک ضرورت تبدیل می‌کندمی پردازیم :

1- ویتامین E (توکوفرول ) عمر سلول‌ها را افزایش می دهد.

توکوفرول، یکی از موثرترین ویتامین‌هایی است که سرعت قرار گرفتن سلول‌های بدن دربرابر رادیکال‌های آزاد راکاهش می‌دهد و از مرگ زود رس  سلول‌ها در بدن جلو گیری می کند .

2-تنظیم میزان کلسترول خون

کلسترول به‌صورت مستقیم،  اعصاب، سلول‌ها و هورمون‌های بدن ما را تحت تاثیر قرار می دهد . هنگامی که میزان این ماده در محدوده‌ طبیعی قرار داشته باشد، عملکرد سیستم هاس حیاتی بدن نیز در سطح مطلوبی قرار می‌گیرد و ما در محدوده سلامتی قرار می گیریم. توکوفرول، ارتباط مستقیمی با میزان کلسترول در بدن دارد و ایزومرهای ویتامین E  با تنظیم آن در حد طبیعی ، سلامتی را به ما هدیه می دهند .آنها با برقراری تعادل از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی پیشگیری مینمایند.

3-به‌تاخیرانداختن روند پیری پوست

پیری پوست و افتادگی آن، یکی از نگرانی های افراد است  که با افزایش سن، اتفاق می‌افتد .کم‌شدن رطوبت پوست و کاهش خاصیت ارتجاعی آن، از مهم‌ترین دلایل بروز این مشکل می باشد که سبب می‌شوند تا پوست با سرعتبیشتری  پیر شود و چهره‌ را شکسته نشان دهد. توکوفرول، از جمله ریزمغذی‌های موثری است که تاثیر بسیار زیادی در رفع این مشکل دارد و به ما برای داشتن پوستی جوان و شاداب کمک می‌کند. این ویتامین، با افزایش  استحکام دیواره‌ی مویرگی پوست و مبارزه با اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد و رطوبت‌رسانی عمیق به پوست خاصیت ارتجاعی آن را افزایش میدهد و از پیری زود رس پوست پیشگیری می نماید .

فواید توکوفرول برای پوست، تنها به خواص مراقبتی و پیشگیری  آن محدود نمی‌شود و از این ویتامین می‌توان به عنوان یک ماده‌ی درمانی نیز استفاده کرد. این ریزمغذی، یک ماده‌ی موثر برای کاهش التهابات ناشی از اشعه‌ی فرابنفش به‌شمار می‌رود و به بهبود التهاب پوست پس از قرارگرفتن در معرض عوامل مخرب هم کمک می‌کند؛ علاوه بر این، توکوفرول سبب تسریع روند بازسازی پوست‌های آسیب دیده می‌شود و می‌توان از آن برای بهبود و افزایش سرعت ترمیم مشکلاتی چون اسکار جوش وانواع زخم ها و سوختگی استفاده کرد.

4- تقویت بینایی

مصرف مقادیر مشخص و هم زمان ویتامین E و C ، سبب بهبود وضعیت  بینایی شده و از ابتلا به بیماری‌های چشمی مانند تباهی لکه‌ی زرد  که به کوری می‌انجامد، جلوگیری می‌کند.

5-توقف پیشرفت بیماری‌ها

از آنجا که توکوفرول، یک آنتی‌اکسیدان قوی است لذا بارادیکال‌های آزاد موجود در بدن مقابله نموده و با تقویت سیستم ایمنی ، ضمن پیشگیری از خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف، از پیشرفت بیماری‌ها نیز ممانعت می نماید .

6-ایجاد تعادل‌در سطح هورمون‌ها و کمک به کاهش وزن

تعادل سطح هورمون‌ها در بدن، ارتباط مستقیمی با سلامتی افراد دارد و حفظ تعادل، یکی از ویژگی های توکوفرول می باشد. ویتامین E،  با تنظیم فعالیت غدد درون‌ریز میزان هورمون‌های بدن را تنظیم می نماید و با کاهش وزن باعث خلاص شدن از شر اضافه ‌‌وزن‌ مرتبط با مشکلات هورمونی و رسیدن به اندام ایده‌آل می‌شود.

7-پیشگیری و کند‌کردن روند پیشرفت آلزایمر

از دیگر فواید ویتامین E  کاهش خطر ابتلا و کاستن از سرعت پیشرفت  بیماری آلزایمر می باشد ، همچنین مصرف ویتامین E، پیشرفت بیماری‌هایی چون زوال عقل را نیز متوقف می نماید، لذا وجود  آن در رژیم غذایی افراد مبتلا کاملا ضروری است.

8-کمک به داشتن موهایی زیبا و شاداب

چنانچه قبلا اشاره شد ، توکوفرول، آنتی‌اکسیدان بسیار قوی است و به همین دلیل نیز می‌تواند با رادیکال‌های آزادی که در بدن ما تولید یا از محیط بیرون وارد بدن‌مان می‌شوند، مبارزه کند. یکی از خطرات رادیکال‌های آزاد این است که باعث از بین‌رفتن فولیکول‌های مو در پوست سر می‌شوند و ضمن تحت تاثیر قراردادن سلامت مو، رشد مجدد آن را نیز با مشکل مواجه می‌کنند. توکوفرول، با کم‌کردن اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد و اخلال در فعالیت آن‌ها، سبب سلامتی و افزایش سرعت رویش موها می‌شود.

 از دیگر تاثیرات توکوفرول در جلوگیری از ریزش مو نقش موثری دارد . بر اساس تحقیقات انجام شده، این ویتامین می‌تواند سرعت ریزش مو را به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش دهد. آخرین تاثیری که توکوفرول روی موی انسان می‌گذارد، به کیفیت موها باز می گردد. آخرین تحقیقات انجام شده در این حوزه اثبات نموده است که توکوفرول می‌تواند کیفیت موها را به‌طور مستقیم تحت تاثیر قرار دهد و با درمان موهای آسیب دیده و کدر، درخشش مو ها را به ما هدیه نماید .

9-کاهش خطر ابتلا به سرطان

ویتامین E ، با خنثی‌کردن فعالیت‌های رادیکال‌های آزاد، احتمال ابتلا به سرطان را به‌میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد.

10-افزایش سرعت رشد جنین

در دوران بارداری مصرف منظم ویتامین E، تاثیر مستقیمی در این روندرشد جنین و نوزاد  دارد، البته باید توجه داشت که میزان و نحوه‌ی مصرف ویتامین E در دوران بارداری، حتما باید با دستور پزشک انجام شود تا از بروز عوارض جانبی برای مادر و جنین جلوگیری شود.

افزایش قدرت عضلات ، کاهش و بهبود التهاب‌های ایجاد شده در قسمت‌های مختلف بدن و… از دیگر فواید توکوفرول برای بدن می باشد بنابراین با مصرف مواد غذایی سالم و طبیعی حاوی این ویتامین و جایگزین‌کردن روغن‌های معمولی با روغن‌های ارگانیک و  غنی شده با توکوفرول، سلامتی به خانواده خود پیشکش کنید .

منو اصلی