گرانی محصولات ارگانیک؟ یا ارزانی محصولات صنعتی؟

گرانی محصولات ارگانیک یا ارزانی محصولات صنعتی؟!

“مواد غذایی ارگانیک مقدار قابل توجهی ویتامین را بدون هزینه قرص­های ویتامین به شما می­دهند”

این تیتر در یکی از شماره های واشنگتن پست آمده است.

حتما بسیار شنیده­ اید که محصولات ارگانیک با محصولات عادی فرق ندارند جز یک لیبل سبز و همین لیبل سبز باعث می­شود که محصول را به شما گران­تر بفروشند. اما آیا واقعا این­گونه است؟

برای جواب دادن به این سوال کمی بیشتر تحقیق کردیم تا بفهمیم چرا مواد غذایی ارگانیک گران هستند؟

برای شروع باید بگوییم دلیل بالا بودن قیمت محصولات ارگانیک این نیست که آنها از یک برند لوکس هستند. هر محصول ارگانیک برای دریافت تائیدیه ­ها و استاندارد­های مرتبط باید لیست بلند بالایی از شرایط را رعایت کند. به عنوان مثال در پرورش محصولا گیاهی نباید از آفت­کش، سم یا کود شیمیایی و در پرورش گوشت ارگانیک نباید از آنتی بیوتیک و هورمون­های رشد استفاده کنند.

محصولات ارگانیک از برنج ارگانیک تا گوشت قرمز ارگانیک، از نمونه­ های معمولی موجود در بازار هزینه بیشتری دارند، چرا که احتیاج به زمان و کار بیشتری داشته و در فرآیند صنعتی شدن قرار نگرفته ­اند.

منظور ما از فرآیند صنعتی شدن این است که محصول صنعتی بعد از فرآوری، محصولی­ست که موجودیت آن بیشتر وابسته به کارخانه است تا مزرعه!

برای پرورش گوشت گاو ارگانیک و بدون هورمون رشد، دامدار باید زمان بیشتری صرف کند و نوع کودی که کشاورز به محصول ارگانیک می­دهد به خاطر کیفیت بالای آن از نمونه های صنعتی اش قیمت بالاتری دارد.

تحقیقات گسترده ای انجام شده است که به ما جواب این سوال را می­دهد که آیا محصول ارگانیک ارزش مبلغ اضافه ­ای را که برای آن می پردازیم دارد یا نه؟

دانشگاه استنفورد در نتیجه تحقیقاتش چنین منتشر کرد:

ما دریافته ایم که در 38% محصولات معمولی تست شده در تحقیق، می­توان آثار وجود سموم و آفت­کش ها را مشاهده کرد، اما در مقایسه در محصولات ارگانیک این درصد تنها 7% می­باشد.

در ادامه این تحقیقات شواهدی آورده­شده که در تست ادرار کودکانی که از محصولات ارگانیک استفاده می­کنند، مقدار سم و آفت­کش کمتری مشاهده شده است.

مقدار سم آزمایش شده در ادرار کودکان ارتباط مستقیمی با بیماری ADHD،  عملکرد مغز، میزان هوش و توانایی یادگیری کودکان دارد.

در مورد گیاهان ارگانیک صحبت کردیم ، حال ببینیم گوشت ارگانیک برای ما چه سودی دارد

اگر گوشت را از جایی می­خرید که در مورد گواهی­ های سلامت آن مطمئن نیستید یا گوشت را کامل نمی­پذید، آنتی­بیوتیک­ها می­توانند از شما در مقابل بیماری­های مشترک بین دام و انسان محافظت کنند.

اما تحقیقات نشان می­دهد که استفاده بی­رویه از آنتی بیوتیک­ها در صنعت دامپروری باعث بوجود آمدن مقاومت انسان به 28 گونه مختلف آنتی بیوتیک شده است. و این موضوع برای بدن انسان در مقابله با میکروب­ها و ویروس­های جدید بسیار خطرناک است.

به علاوه مصرف محصول پروتئینی مثل شیر و گوشت ارگانیک اگر دختر خردسال دارید بسیار اهمیت دارد، چرا که وجود هورمون های رشد در محصولات دامی عادی احتمال بلوغ زودرس را در دختران را تقریبا دوبرابر بیشتر می­کند.

منو اصلی