عسل ارگانیک چیست و مراحل تولید آن کدام است ؟

خرید عسل ارگانیک

عسل ارگانیک چیست و مراحل تولید آن کدام است ؟

از دوران ایران باستان ، پیش از میلاد حضرت مسیح و تقریبا درطول زندگی بشر از عسل به خاطر تقویت قوای جسمانی، طعم و مزه و خواص درمانی آن استفاده می شد. عسل مانند آب است تقریبا کسی پیدا نمی شود که طعم و مزه آن را دوست نداشته باشد. عسل بسیار شیرین تر از شکر و برای بدن بسیار مفید است. لذا مصرف آن از سوی علماء طب سنتی ، پزشکان و بزرگان دینی و علمی توصیه شده است از همه مهمتر در قرآن کریم سوره ای به نام نحل ( زنبور عسل ) نام گذاری شده است و ضمن برشمردن برخی خواص عسل از آن بعنوان فیه شفاء للناس (در عسل درمانی برای مردمان است) تعبیر شده است . 

در مقالات قبل بصورت مفصل به بحث ارگانیک پرداخته ایم . در این مقاله اختصاصا به طرز تهیه عسل ارگانیک وخواص آن می پردازیم :

ارگانیک: اصطلاحی است که برای توصیف روش خاصی از پرورش یا تولید محصولات استفاده می شود. در مورد این محصول، عسل طبیعی می تواند بر اساس شیوه نامه های بین المللی و ملی، هم ارگانیک و هم غیر ارگانیک محسوب شود.

عسل ارگانیک چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

با توجه به استاندارد های انجمن ارگانیک و شرکت های بازرسی ارگانیک، به طورعام صفت ارگانیک به عسلی اطلاق می‌شود که در مراحل تولید، آماده سازی و بسته بندی آن، از هیچ ماده‌ی شیمیایی استفاده نشده باشد و عسل عاری از هر گونه مواد شیمیایی و صنعتی باشد. برای اینکه این محصول، عسلی ارگانیک باشد باید:

وقتی عسل بطور ایمن از کندو جمع آوری میشود، هنوز در مرحله ارگانیک قرار دارد. ( به شرط آن که خود کندو از جنس مواد شیمیایی مانند پلاستیک و غیره نباشد).

  1. گیاهان مورد استفاده زنبوران عسل، در خاک عاری از مواد شیمیایی مانند کود و… تولید شده باشد.
  2. در روند تولید محصول اصلاح و تصرفی انجام نشده باشد.
  3. در فضایی جدا از محصولات غیر ارگانیک نگهداری شود.
  4. نباید از هیچگونه آفت کش شیمیایی ، ژنهای زیست-مهندسی، یا سایر محصولات مصنوعی در مراحل آماده سازی و نگهداری آن استفاده شود.

شاید گفتن این مراحل ساده باشد اما تولید این نوع عسل در عمل بسیار مشکل است و باید معیار‌های زیر درآن رعایت شده باشد:

1) تغذیه زنبورها

اولین ویژگی مهم  برای تولید عسل ارگانیک این است که زنبورها از گیاهان و گل‌هایی که با انواع سموم آلوده شده اند استفاده ننمایند.

در سال‌های اخیر استفاده بی‌ رویه از انواع آفت‌کش‌ها و سموم، بخش بزرگی از مزارع و جنگل‌های کشور را آلوده به سموم کرده است. با توجه به دامنه پرواز زنبور عسل که مساحتی به شعاع ۵ کیلومتررا پوشش می دهد، لذا محل قرارگیری کندو‌ها باید حداقل ۵ کیلومتر از زمین‌های آلوده، تاسیسات صنعتی و هر مکانی  که احتمال آلودگی در آن وجود دارد فاصله داشته باشد.

همچنین جهت تغذیه آن ها در فصل سرما از شکر سفید و سایر محصولات غیر ارگانیک استفاده نشود.

2) ساختار کندو

برای تولید عسل ارگانیک باید ساختار کندو عاری از مواد شیمیایی و مصنوعی باشد و موم ها باید به صورت طبیعی تهیه شده باشند. متاسفانه در تولید عسل های صنعتی، بخش اعظم زنبوردارن جهت حمل و جابجایی آسان از کندو‌های پلاستیکی استفاده می‌کنند.

استفاده از شانه های آماده مخصوصا شانه هایی که از موم مصنویی استفاده می نمایند ممنوع است . برخی از زنبوردارن شانه‌های خالی و همراه با موم را برای بارگیری سریع کندو، خرید و فروش می‌ نمایند که متاسفانه در ساخت آن ها از مواد شیمیایی استفاده شده است.

3) اجتناب از دارو‌های شیمیایی

ویژگی مهم دیگر، عدم استفاده از دارو‌های شیمیایی و آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان بیماری در کندوی زنبور‌هاست. به عنوان مثال کنه واروا با چسبیدن به بدن زنبور ها وارد کندو می شود و با سرعت کل کندو را درگیر کرده و از بین می برد. زنبوردارن صنعتی، برای مبارزه با این نوع کنه، متاسفانه از دو نوع  کنه کش ‌شیمیایی استفاده می‌کنند. این مواد شیمیایی در ساختار کندو به ویژه در موم باقی می ماند و درادامه عسلی که از این راه به دست می‌آید ارگانیک نبوده و حتی دارای آلایندگی می باشد.

4) بسته بندی ارگانیک

 ویژگی مهم دیگری که در ارگانیک بودن یا نبودن عسل نقش دارد. موضوع بسته بندی عسل در پروسه تولید عسل ارگانیک است. عسل به خاطر خاصیت اسیدی که دارد باید در ظروف شیشه‌ای مناسب نگهداری شود.

عسل های ارگانیک
عسل های ارگانیک

تفاوت عسل خام ، عسل طبیعی و عسل ارگانیک

عسل خام :

عسل خام  به عسلی گفته می‌شود که حرارت ندیده باشد. و بعد از برداشت عسل از کندو، بدون انجام فرآوری های مرسوم به دست مشتری برسد. این نوع عسل بعد از مدتی رس (و نه شکرک) می‌بنند . شرکت های بسته بندی جهت پیشگیری از رس بستن و از بین بردن برخی میکروب های احتمالی اقدام به پاستوریزه کردن آن می نمایند.

یادمان باشد که 90 درصد عسل های ارگانیک، به دلیل رعایت حد حرارت(بر خلاف عسل های صنعتی) جهت پاستوریزه شدن، امکان رس بستن دارند. قابل ذکر است که چون حمل این عسل ها در ظرف های بزرگ صورت می گیرد و به علت وجود فاصله از کندو تا مصرف کننده، قسمت های بالای ظروف بزرگ عسل، بدون رس بوده و قسمت های پایین، دارای اندکی رس باشند. به همین دلیل، عسل های ارگانیک، گاهی دارای رس هستند و گاهی بدون رس، ولی نکته قابل توجه اینجاست که رس این محصولات، کاملا مانند قسمت های غیر رس عسل، ارزش غذایی داشته و سالم می باشد، بر خلاف عسل های صنعتی که رس اکثر آنها قابل استفاده نیست.

خام بودن عسل، ارتباطی به طبیعی یا غیرطبیعی بودن عسل و یا ارگانیک بودن آن نیست بلکه به این معنا است که عسل حرارت ندیده است.

عسل طبیعی :

عسل طبیعی به عسلی گفته می‌شود که در آن زنبورها بدون دخالت انسان، فقط ازشهد و گرده گیاهان تغذیه کرده باشند که البته عسل های طبیعی اگر وحشی نباشند، احتمال ارگانیک نبودن آنها نیز وجود دارد، چرا که نزدیک بودن به مزارع آلوده و یا کارخانه های صنعتی، حتی روی عسل طبیعی هم تاثیر منفی گذاشته و آن را آلوده می کند.

پس احتمال دارد عسل های طبیعی هم غیر ارگانیک باشند.

عسل طبیعی و ارگانیک
عسل طبیعی و ارگانیک

عسل غیر طبیعی و غیر ارگانیک

افزودن مواد نگهدارنده در تولید عسل غیر ارگانیک، مواد طعم دهنده ، حرارت بالای 40 درجه سیلیسیوس یا استفاده از زنبورهایی که ژن آنها ارتقا یافته است ، عسل را هم غیر طبیعی و هم غیرارگانیک می کند. هر چند بعضی طعم دهنده های طبیعی ممکن است خواص عسل را تغییر ندهد لکن قطعا از حالت طبیعی و ارگانیک خارج می نماید. متاسفانه این تولیدات به دلیل سود بالا، بیشتر حجم بازار را اشغال کرده اند.

برخی خواص شگفتی آور عسل در قرآن کریم

قرآن کریم در آیه ۶۸ و ۶۹ سوره نحل از عسل به‌عنوان بهترین تامین کننده انرژی بدن نام برده و بشریت را به مطالعه و سیر در اسرار و شگفتی­‌های نهفته در زوایای زندگی عسل فرا می­‌خواند به‌طوری‌که پروردگار متعال می‌فرماید:

(و خداوند به زنبور عسل وحی کرد که در کوه‌ها و درختان و بلندی‌ها منزل گیرید. سپس از میوه‌های شیرین و شهد گل‌های خوشبو بخورید و راه پروردگار خودتان را بپویید. آنگاه از درون آنها شربتی شیرین به رنگ‌های گوناگون بیرون می‌آید که شفای مردمان در آن است. در این نشانه‌ای است برای گروهی که تفکر می‌کنند)

 همچنین در آیات سوره نحل از عسل به عنوان فیه شفاء للناس (در عسل درمانی برای مردمان است) که نشان از درمانگر و شفابخش بودن عسل می باشد نام می برد .

خواص و فواید عسل خام ارگانیک

این ماده غذایی کامل و سالم در طول حیات بشر به عنوان  غذایی ویژه و دارو برای درمان بیماری­‌هایی از قبیل مشکلات قلبی وعروقی ،  درد های  استخوانی ، التیام زخم معده و ضد عفونی کردن دستگاه گوارش ، گلو درد و التهاب گلو ، زخم های ناشی از دیابت ، استفاده در سوختگی‌­ها و ترمیم زخم­‌ها ی ناشی از سوختگی و … مورد استفاده قرار گرفته است . داران بودن  آنتی بیوتیک ها از جمله مهم‌ترین خواص درمانی این نعمت الهی است.

چگونه عسل ارگانیک طبیعی و خام تهیه و تولید کنیم ؟

شما میتوانید جهت خرید عسل ارگانیک، طبیعی و خام می توانید به بخش مربوط به عسل در فروشگاه آنلاین زی ارگانیک بزرگترین فروشگاه تخصصی محصولات ارگانیک در کشور مراجعه کنید و بعد از انتخاب عسل مورد نظر، آن را درب منزل تحویل بگیرید.

در زی ارگانیک، انواع عسل آویشن، چهل گیاه، کنار، گون در سایز های مختلف از برند های معتبر عسل ارگانیک مانند اورازان، رایحه خوانسار، کلان آذر، سارال قابل سفارش گذاری هستند.

ما خیال شما را بابت این عسل ها راحت میکنیم. عسل های موجود در وبسایت زی ارگانیک، همگی بررسی شده اند تا نگرانی ای در مورد وجود آلایندگی در آنها نداشته باشید.

زی ارگانیک، زندگی به سبک ارگانیک

منو اصلی